Informacje o kliencie
Premar od ponad 25 lat z powodzeniem prowadzi i rozwija działalność handlową w trzech obszarach: technika, elektryka i motoryzacja. Słupska firma jest Regionalnym Dystrybutorem znanych w kraju i na świecie marek jak: Orlen Oil, Castrol, Rowe, Petrygo, Organika, WD-40, Moje Auto, Bosma, Alca, Baldwin Filters, Filtron, Centra, Varta, Sznajder, Stomil Sanok, Optibelt, FAG, SKF, SNR, FŁT-Kraśnik, Passerotti, Corteco. Odbiorcy i dostawcy są dla firmy motywacją do ciągłego doskonalenia zarówno technicznego, m.in. poprzez wdrożenie nowego systemu zarządzania, jak i branżowego oraz poszerzania asortymentu sprzedażowego. Firma jest bardzo dobrze przygotowana do współpracy w szerokim zakresie doradztwa technicznego i doboru produktów. Ponadto świadczy usługi serwisu akumulatorowego i monitoringu środków smarnych, przy współpracy z serwisem olejowym Orlen Oil.
Potrzeby
Szeroki asortyment firmy Premar stale się rozwijał. Firma potrzebowała nowego skalowalnego systemu ERP, który umożliwiłby pełną automatyzację zarządzania polityką cenową i stanami magazynowymi, a także wsparłby procesy logistyczne. Od nowego systemu właściciel firmy oczekiwał spersonalizowania interfejsów poszczególnych użytkowników (zgodnie z ich potrzebami i funkcją) oraz wdrożenia rozwiązania B2B, niezbędnego do obsługi partnerów handlowych. Nowe narzędzie musiało również uwzględniać obszar CRM, uproszczenie obiegu dokumentów i automatyzację procesów księgowych.
Wybór systemu
Poszukiwaliśmy zintegrowanego i niezawodnego systemu, który umożliwia zarządzanie firmą w wielu obszarach. Szczególnie zależało nam na narzędziu, które zapewni prowadzenie odpowiednio dostosowanej polityki handlowej i cenowej z wykorzystaniem grup asortymentowych, w powiązaniu z grupami kontrahentów. Wybraliśmy Navireo ERP, ponieważ posiada moduły na wszystkie sfery działalności, w tym sprzedaż, księgowość czy kadry i płace. Pozwala pozyskiwać dane w czasie rzeczywistym
Marek Jastrzębski, właściciel firmy Premar.
Indywidualne cenniki i rabaty musiały uwzględniać politykę tworzenia cen i dynamikę zmian powiązaną z aktualną ofertą producentów i dostawców. Dodatkowo – ze względu na bardzo rozbudowany asortyment – Premar oczekiwał stworzenia modelu pracy w oparciu o „drzewo” towarów. Pozwoliłoby to na szybkie zmiany cen w obrębie grup towarowych lub asortymentu danego producenta/dostawcy. Pozostałe wymagania to: usystematyzowanie informacji o położeniu towaru w magazynie, zarządzanie stanami, kompletacja i inwentaryzacja oparte o system kodów kreskowych, automatyczne księgowanie i tworzenie list załadunkowych, które uwzględniałyby optymalizację tras dostaw i ładowność samochodów.
Wysokie wymagania stawiane przez Premar spełniał system Navireo ERP firmy InsERT – dzięki szerokiej funkcjonalności podstawowej oraz otwartości na wprowadzanie indywidualnych rozwiązań. Natomiast Sfera Navireo umożliwiła stworzenie dodatkowych modułów funkcjonalnych, które obsługują specyficzne dla przedsiębiorstwa procesy. Wpływ na wybór Navireo miała także dostępność obsługi wdrożeniowej i posprzedażnej oraz atrakcyjna cena.
Wdrożenie
Wdrożenie w firmie Premar zrealizowała słupska firma ADD. Ze względu na ilość zastosowanych rozwiązań przygotowanie i stworzenie modelu zajęło około 5 miesięcy. Przed przystąpieniem do szkolenia personelu i uruchomienia systemu stworzone zostały też narzędzia, które pozwoliły na przeniesienie danych z dotychczas użytkowanego systemu ERP. W drugim etapie wdrożenia , który trwał około 2 miesiące, uruchomione zostało rozszerzenie funkcjonalności o moduł B2B – w postaci strony internetowej wykonanej w technologii ASP.NET MVC. Narzędzie, które jest zintegrowane z bazą Navireo w centrali firmy, pozwala kluczowym partnerom handlowym firmy Premar na pracę i składanie zamówień.
Od początku mieliśmy do czynienia z merytoryczną i kompetentną obsługą. Integratorzy z firmy ADD sprawnie reagowali na nasze potrzeby i sugestie w poprawie funkcjonalności systemu. Wdrożenie zostało zrealizowane w pełni profesjonalnie. Mimo bardzo dużej ilości grup towarowych i asortymentu, ciągłość pracy działu handlowego, magazynu i działu transportu nie została zakłócona. Od pierwszego dnia użytkowania nowego systemu realizowaliśmy wszystkie cele handlowe w naszej firmie
mówi Kazimierz Rymarczyk, dyrektor handlowy w firmie Premar.
Korzyści
Zastosowanie Navireo ERP, wraz modułami dodatkowymi „skrojonymi” pod potrzeby firmy Premar, pozwoliło zautomatyzować szereg procesów związanych z bieżącą działalnością. Przede wszystkim powstało narzędzie, które pozwala skutecznie i szybko zarządzać asortymentem i stanami magazynowymi. Drugim bardzo ważnym aspektem jest prowadzenie polityki handlowej i cenowej na poszczególnych grupach produktów oraz grupach kontrahentów.
Wdrożenie zintegrowanego systemu Navireo ERP, w tym modułu sprzedażowego, księgowego i CRM ułatwiło nam zarządzanie firmą. Z jednego poziomu otrzymujemy informacje m.in. o sprzedaży i windykacji oraz zapasach magazynowych wraz z logistyką dostaw. System ułatwił nam zarządzanie trasami, pracą telemarketingu i całego działu handlowego. System B2B umożliwił pełną informację o stanach produktów, cenach dla klienta oraz stanowi doskonałe narzędzie do komunikacji. Pełna informacja o windykacji pozwoliła w znacznym stopniu ograniczyć poziom zadłużenia przeterminowanych płatności kontrahentów
mówi Kazimierz Rymarczyk, dyrektor handlowy w firmie Premar.
Kluczowi partnerzy handlowi otrzymali rozwiązanie, które daje im możliwość zamawiania towarów online z pełną informacją o ich dostępności. Natomiast Premar, jako ich dystrybutor, uzyskał możliwość aktywnego kreowania polityki cenowej w oparciu o indywidualne cenniki. To rozwiązanie pozwoliło zoptymalizować koszty logistyczne i zapewnić odbiorcom krótszy czas realizacji dostaw. Premar zyskał także szereg innych udogodnień, wśród nich system oznaczania towarów, bazę zamienników, powiązanie cen sprzedaży ze zmianami cen od dostawcy czy rozbudowane raporty analityczne. Odnotował też korzyści w zakresie działań windykacyjno-kontrolnych, a także związane z automatyzacją przekazywania danych do księgowości i ich dekretowania. Zintegrowany system zarządzania powiązany został również z obszarem CRM, dzięki czemu Premar może dalej rozwijać się na rynku dostawców branży technicznej i motoryzacyjnej.
Plany na przyszłość
Premar ma obecnie ugruntowaną pozycję w handlu tradycyjnym, a w najbliższej przyszłości planuje rozszerzyć swoją działalność o e-sprzedaż. Sklep internetowy i rozbudowa modułów analitycznych, które będą go wspierały, pozwolą na dotarcie do jeszcze szerszego kręgu odbiorców, personalizację ofert i dalszy rozwój firmy.